Sunday, December 15, 2013

Advent Day 14 – December 14, 2013





Psalter

Morning

Psalm 30 -- The Voice

A song of David. For the dedication of the temple.

I praise You, Eternal One. You lifted me out of that deep, dark pit
    and denied my opponents the pleasure of rubbing in their success.
Eternal One, my True God, I cried out to You for help;
    You mended the shattered pieces of my life.
You lifted me from the grave with a mighty hand,
    gave me another chance,
    and saved me from joining those in that dreadful pit.
Sing, all you who remain faithful!
    Pour out your hearts to the Eternal with praise and melodies;
    let grateful music fill the air and bless His name.
His wrath, you see, is fleeting,
    but His grace lasts a lifetime.
The deepest pains may linger through the night,
    but joy greets the soul with the smile of morning.
When things were quiet and life was easy, I said in arrogance,
    “Nothing can shake me.”
By Your grace, Eternal,
    I thought I was as strong as a mountain;
But when You left my side and hid away,
    I crumbled in fear.
O Eternal One, I called out to You;
    I pleaded for Your compassion and forgiveness:
I’m no good to You dead! What benefits come from my rotting corpse?
    My body in the grave will not praise You.
No songs will rise up from the dust of my bones.
    From dust comes no proclamation of Your faithfulness.
10 Hear me, Eternal Lord—please help me,
    Eternal One—be merciful!”
11 You did it: You turned my deepest pains into joyful dancing;
    You stripped off my dark clothing
    and covered me with joyful light.
12 You have restored my honor. My heart is ready to explode, erupt in new songs!
    It’s impossible to keep quiet!
    Eternal One, my God, my Life-Giver, I will thank You forever.


 * * * *

Psalm 30 – Russian Slovo Zhizny

(Пс. 70:1-3)

1 Дирижеру хора. Псалом Давида.
2 У Тебя, Господи, я ищу прибежище.
    Не дай мне быть постыженным никогда;
    по Своей праведности спаси меня!
3 Услышь меня и поспеши избавить.
    Будь мне скалой и прибежищем,
надежной крепостью, чтобы меня спасти в ней.
4 Ты моя скала и крепость;
    ради Имени Своего веди меня и направляй.
5 Высвободи меня из сети, которую расставили для меня,
    ведь Ты мое прибежище.
6 В Твои руки я отдаю мой дух;
    избавь меня, Господи, Боже истины.
7 Ненавижу тех, кто ничтожных идолов чтит,
    я на Господа уповаю.
8 Я возрадуюсь и возликую о Твоей милости,
    потому что Ты горе мое увидел
    и узнал о скорби моей души.
9 Ты не отдал меня врагу,
    но поставил меня на просторном месте.
10 Мне трудно, Господи! Помилуй меня!
    Ослабли от скорби мои глаза,
        душа моя и тело мое.
11 В скорби кончается моя жизнь
    и годы мои в стенаниях.
Сила моя иссякла из-за моих грехов,
    и кости мои иссохли.
12 Из-за cвоих врагов
    я в презрении у соседей,
поношением стал я для моих друзей,
    кто увидит меня на улице – убегает.
13 Я забыт ими, словно мертвый;
    я – как сосуд разбитый.
14 Слышу я клевету от многих;
    ужас со всех сторон.
Они сговариваются против меня:
    замышляют отнять у меня жизнь.
15 На Тебя, Господи, надеюсь!
    Я говорю: «Ты мой Бог!»
16 В Твоей руке мои дни;
    избавь меня от врагов
и от тех, кто меня преследует.
17 Пусть сияет Твое лицо над Твоим слугой,
    спаси меня по верной Своей милости.
18 Пусть не постыжусь я, Господи,
    что взываю к Тебе.
Пусть нечестивые постыдятся
    и, онемев, сойдут в мир мертвых.
19 Пусть умолкнут их лживые уста,
    что дерзко говорят о праведных
с гордыней и презрением.
20 Как велика Твоя благость,
    которую хранишь Ты для тех, кто Тебя боится,
которую даришь у всех на глазах
    тем, кто в Тебе прибежища ищет.
21 Ты скрываешь их пологом Своего присутствия
    от козней людских.
Ты охраняешь их в Своем жилище
    от языков сварливых.
22 Благословен будь, Господи,
    Который явил мне чудесную милость Свою,
когда я был в городе осажденном.
23 В своем смятении я сказал:
    «Я изгнан от Твоих очей!»
Но Ты услышал мой крик о милости,
    когда к Тебе я взывал.
24 Любите Господа, все святые Его!
    Господь хранит верных,
но сполна воздает надменным.
25 Мужайтесь и сердце свое укрепите,
    все надеющиеся на Господа.

____

Psalm 32 -- The Voice

A contemplative song[a] of David.

The psalms celebrate God’s forgiveness that comes through confession and repentance. Some interpreters link this psalm to David’s sin with Bathsheba after Nathan had exposed his transgression, but the king certainly had other failings. Even if we do not associate this psalm with any personal transgression by David, it serves well as a model confession for those who are painfully aware of their sin.
How happy is the one whose wrongs are forgiven,
    whose sin is hidden from sight.
How happy is the person whose sin the Eternal will not take into account.[b]
    How happy are those who no longer lie, to themselves or others.
When I refused to admit my wrongs, I was miserable,
    moaning and complaining all day long
    so that even my bones felt brittle.
Day and night, Your hand kept pressing on me.
    My strength dried up like water in the summer heat;
    You wore me down.
[pause][c]
When I finally saw my own lies,
    I owned up to my sins before You,
    and I did not try to hide my evil deeds from You.
I said to myself, “I’ll admit all my sins to the Eternal,”
    and You lifted and carried away the guilt of my sin.
[pause]
So let all who are devoted to You
    speak honestly to You now, while You are still listening.
For then when the floods come, surely the rushing water
    will not even reach them.
You are my hiding place.
    You will keep me out of trouble
    and envelop me with songs that remind me I am free.
[pause]
I will teach you and tell you the way to go and how to get there;
    I will give you good counsel, and I will watch over you.
But don’t be stubborn and stupid like horses and mules
    who, if not reined by leather and metal,
    will run wild, ignoring their masters.
10 Tormented and empty are wicked and destructive people,
    but the one who trusts in the Eternal is wrapped tightly in His gracious love.
11 Express your joy; be happy in Him, you who are good and true.
    Go ahead, shout and rejoice aloud, you whose hearts are honest and straightforward.

Footnotes:

  1. 32:title Hebrew, maskil
  2. 32:1–2 Romans 4:7–8
  3. 32:4 Literally, selah, likely a musical direction from a Hebrew root meaning “to lift up”


 * * * * *

Psalm 32 – Russian Synodal Version

Радуйтесь, праведные, о Господе!
    Честным подобает Его хвалить.
2 Под арфу хвалите Господа,
    играйте Ему на лире десятиструнной!
3 Пойте Ему новую песнь;
    играйте искусно, от радости восклицая!
4 Ведь слово Господне право
    и все дела Его верны.
5 Господь любит праведность и справедливость.
    Милости Господней полна земля.
6 Словом Господним сотворены небеса,
    повелением[a] из уст Его – звездное воинство.
7 Он воды морей собрал, как в сосуд[b];
    положил пучины в хранилища.
8 Пусть боится Господа вся земля;
    пусть трепещут пред Ним все жители мира,
9 потому что Он сказал – и стало,
    Он повелел – и явилось.
10 Господь разрушает советы людей
    и уничтожает замыслы народов.
11 Но Господень совет пребудет вовек,
    замыслы сердца Его – из поколения в поколение.
12 Блажен народ, для кого Бог – Господь,
    народ, который избрал Он Себе в наследие.
13 Господь взирает с небес
    и видит весь род человеческий.
14 Он смотрит со Своего престола
    на всех, кто живет на земле –
15 Он, Кто создал все их сердца
    и вникает во все, что они творят.
16 Не спасет царя огромное войско;
    не спасет воина великая сила.
17 Ненадежен конь для спасения:
    не спасет он своею мощью.
18 Но глаза Господни обращены на тех, кто Его боится,
    кто надеется на Его милость,
19 чтобы от смерти их спасти
    и прокормить во время голода.
20 Уповает на Господа наша душа,
    Он нам помощь и щит.
21 В нем ликуют наши сердца,
    ведь мы уповаем на святое Имя Его.
22 Да будет милость Твоя с нами, Господи,
    ведь мы на Тебя надеемся.

Footnotes:

  1. Псалтирь 32:6 Букв.: «дыханием».
  2. Псалтирь 32:7 Или: «словно груды».

____

Evening

Psalm 42 -- The Voice

Book Two

This second book of psalms (Psalms 42–72) has a few unique features. First, it is the only book of the five that contains psalms ascribed to the sons of Korah, a group of Levite temple singers. Second, it uses two rather obscure Hebrew terms in the superscriptions of almost half of these psalms. Maskil, which may be related to contemplation, is translated “contemplative poem” or “song” (42; 44–45; 52–55) and miktam, whose meaning is unclear, is translated “a prayer” (56–60). Third, in referring to God this second book shows a preference for the word “God” over the name “the Eternal One” that appears as “YHWH” in the Hebrew Scriptures.
Throughout the Bible, the creator and covenant God is referred to in many ways. Generally speaking, the names and titles used indicate something of His character and nature. The title “God” implies His unique majesty and power; no one is like Him. The name, translated “The Eternal One” and also “The Eternal,” is God’s covenant name revealed uniquely to Israel. As the translation suggests, the divine name implies that the one True God transcends time and yet He is “with” His people.

Psalm 42[a]

For the worship leader. A contemplative song[b] of the sons of Korah.

My soul is dry and thirsts for You, True God,
    as a deer thirsts for water.
I long for the True God who lives.
    When can I stand before Him and feel His comfort?
Right now I’m overwhelmed by my sorrow and pain;
    I can’t stop feasting on my tears.
People crowd around me and say,
    “Where is your True God whom you claim will save?
With a broken heart,
    I remember times before
When I was with Your people. Those were better days.
    I used to lead them happily into the True God’s house,
Singing with joy, shouting thanksgivings with abandon,
    joining the congregation in the celebration.
Why am I so overwrought?
    Why am I so disturbed?
Why can’t I just hope in God?
    Despite all my emotions, I will believe and praise the One
    who saves me and is my life.
My God, my soul is so traumatized;
    the only help is remembering You wherever I may be;
From the land of the Jordan to Hermon’s high place
    to Mount Mizar.
In the roar of Your waterfalls,
    ancient depths surge, calling out to the deep.
All Your waves break over me;
    am I drowning?
Yet in the light of day, the Eternal shows me His love.
    When night settles in and all is dark, He keeps me company—
    His soothing song, a prayerful melody to the True God of my life.
Even still, I will say to the True God, my rock and strength:
    “Why have You forgotten me?
Why must I live my life so depressed, crying endlessly
    while my enemies have the upper hand?”
10 My enemies taunt me.
    They shatter my soul the way a sword shatters a man’s bones.
They keep taunting all the day long,
    “Where is He, your True God?”
11 Why am I so overwrought,
    Why am I so disturbed?
Why can’t I just hope in God?
    Despite all my emotions, I will believe and praise the One
    who saves me, my God.

Footnotes:

  1. Psalm 42 Psalms 42–43 are a single poem in many Hebrew manuscripts.
  2. 42:title Hebrew, maskil

* * * *

Psalm 42 – Russian Slovo Zhizny

Оправдай меня, Боже,
    вступись в мою тяжбу с народом безбожным
    от лживых и злобных спаси меня.
2 Ты – Бог, крепость моя.
    Почему Ты отверг меня?
Почему я скитаюсь, плача,
    оскорбленный моим врагом?
3 Пошли Свой свет и истину –
    пусть они меня направляют;
пусть приведут на святую гору Твою,
    к месту, где Ты обитаешь.
4 Тогда приду я к Божьему жертвеннику,
    к Богу радости и веселья моего.
Буду славить Тебя на арфе,
    Боже, мой Бог.
5 Что унываешь, моя душа?
    Зачем тревожишься?
Возложи надежду на Бога,
    ведь я еще буду славить Его –
моего Спасителя и Бога.

____

Psalm 43 -- The Voice

Plead for me; clear my name, O God. Prove me innocent
    before immoral people;
Save me from their lies,
    their unjust thoughts and deeds.
You are the True God—my shelter, my protector, the one whom I lean on.
    Why have You turned away from me? Rejected me?
Why must I go around, overwrought, mourning,
    suffering under the weight of my enemies?
O my God, shine Your light and truth
    to help me see clearly,
To lead me to Your holy mountain,
    to Your home.
Then I will go to God’s altar with nothing to hide.
    I will go to God, my rapture;
I will sing praises to You and play my strings,
    unloading my cares, unleashing my joys, to You, God, my God.
O my soul, why are you so overwrought?
    Why are you so disturbed?
Why can’t I just hope in God? Despite all my emotions, I will hope in God again.
    I will believe and praise the One
    who saves me and is my life,
My Savior and my God.

Footnotes:

  1. Psalm 43 Psalms 42–43 are a single poem in many Hebrew manuscripts.

* * * * * 
Psalm 43 – Russian Slovo Zhizny

Дирижеру хора. Наставление потомков Кораха.
2 Боже, своими ушами мы слышали,
    рассказали нам наши отцы
о том, что Ты сделал в их дни,
    в дни стародавние.
3 Рукою Своей Ты изгнал народы,
    а наших отцов в земле насадил.
Ты сокрушил народы
    и заставил оставить их землю.
4 Не мечом своим землю отцы добыли,
    и не сила их дала им победу,
а Твоя правая рука и сила Твоя,
    и свет Твоего лица,
потому что Ты возлюбил их.
5 Ты − Царь мой и Бог;
    даруй победы[a] Иакову!
6 С Тобой мы тесним врага
    и во Имя Твое попираем противника.
7 Я не верю в свой лук,
    и не меч мой мне дарит победу.
8 Это Ты спасаешь нас от врагов,
    ненавидящих нас предаешь стыду.
9 Богом мы хвалимся каждый день
    и Имя Твое будем славить вовек.Пауза
10 Но теперь Ты оставил нас и посрамил,
    и уже не выходишь с войсками нашими на битву.
11 Ты обратил нас в бегство перед врагом,
    и ненавистники наши нас грабят.
12 Ты отдал нас, как овец, на съедение,
    и рассеял нас между народами.
13 За бесценок Ты продал народ Свой,
    ничего от продажи не выручив.
14 Ты сделал нас глумлением для наших соседей;
    все окружающие смеются и издеваются над нами.
15 Ты сделал нас посмешищем для других народов;
    люди качают головой, глядя на нас.
16 Всякий день бесчестие мое предо мной,
    и лицо мое горит от стыда
17 из-за насмешек тех, кто злословит меня и бранит,
    из-за мстительного врага.
18 Все это случилось с нами,
    хотя мы Тебя не забыли
и не предали Твой завет.
19 Не отступали наши сердца,
    и наши стопы с пути Твоего не сходили.
20 Но Ты сокрушил нас,
    превратил наши жилища в шакальи логова
и покрыл нас непроглядной тьмой.
21 Если бы забыли мы Имя нашего Бога
    и к чужому богу простерли руки,
22 неужели Бог не узнал бы об этом –
    Тот, Кто ведает тайны сердца?
23 Ради Тебя убивают нас всякий день
    и смотрят на нас, как на овец перед бойней.
24 Пробудись, Владыка! Почему Ты спишь?
    Восстань! Не отвергни нас навсегда.
25 Почему Ты скрываешь лицо,
    забывая беду нашу и гонения?
26 Сведена наша жизнь во прах,
    и тела наши льнут к земле.
27 Восстань, помоги нам;
    спаси нас по Своей милости.

Footnotes:

  1. Псалтирь 43:5 Или.: «спасение».

____    
                                                                                      

Hebrew Bible

Haggai 2:1-19 -- The Voice

On the 21st day of the 7th month, the prophet Haggai gave another message from the Eternal.
Eternal One: Ask Zerubbabel (Shealtiel’s son and Judah’s governor), Joshua (Jehozadak’s son and the high priest), and all those who returned from exile, “Are any of you still living who saw how glorious My first house was before it was destroyed more than 60 years ago? How does this current one look to you now? In comparison to the first, does this one look like nothing? Of course it does.
“But don’t be discouraged. Be strong, Zerubbabel. Be strong, Joshua (Jehozadak’s son and the high priest). Be strong, all you who once again live in the land. Keep working on it. For I, the Eternal, Commander of heavenly armies, am with you! Regarding the covenant[a] I made with you when your ancestors came out of Egypt,[b] My Spirit remains with you, living among you. Do not be afraid.
“Yet once more[c] I will shake not only the earth, but also the heavens,[d] the sea, and the land. I will rattle all the nations, and all that is valuable in the eyes of the world will be willingly brought to My house. I will see to it that it is filled to the brim with My glory.
You see, all the silver and all the gold in this world already belong to Me. You will stand by and watch as the magnificence of this new house will eclipse the magnificence of My first house. And in this new house, I will give you peace.”
God proclaims peace will come upon the Jews, a peace not only for Israel but for all believers in the Prince of Peace (Isaiah 9:6–7).
So says the Eternal, Commander of heavenly armies.
10 On the 24th day of the 9th month during the 2nd year of King Darius’ reign, the prophet Haggai received a third message from the Eternal One. 11 The Eternal, Commander of heavenly armies, told Haggai to ask the priests to explain what the law says about this scenario:
Haggai: 12 If a person is carrying sacred meat, the meat of the sacrifices, in the fold of his garment and that garment comes into contact with some ordinary bread, stew, wine, oil, or any other food; then does it transfer its sacredness to the new food?
Priests: No.
Haggai: 13 What about this situation then? If a person who is ritually impure from touching a dead body[e] touches one of these foods, does he transfer the impurity to it?
Priests: Yes, it is now impure.
Haggai: 14 The Eternal One says this is what He sees when He looks over this people and this nation:
“Everything they have done and everything they have brought there as a spiritual offering is impure. 15 Now think carefully about your choices from this point forward. Consider how things were before you even laid the first stone back upon the other to rebuild the house of the Eternal One. 16 How did it turn out for you? Were you able to do it without Me? You came to scoop grain and expected 20 measures, but there were only 10. You came to draw wine from a vat and expected 50 measures, but there were only 20. 17 I crushed you and everything you tried to do under your own power with scorching heat, mildew, and hail; and still you didn’t turn to Me.[f]
18 “From this day forward—from the 24th day of the 9th month, from the foundation of the Eternal One’s house—think carefully and ask yourself, 19 ‘Is there seed left unplanted in the storage barns?’ No. But you must be patient. The grape vine and the fig tree, the pomegranate trees and the olive trees have not borne fruit yet. From this day on, I will bless you.”

Footnotes:

  1. 2:5 Hebrew manuscripts read, “word.”
  2. 2:5 Exodus 24:5–8
  3. 2:6 Hebrew manuscripts add, “and it is small.”
  4. 2:6 Hebrews 12:26
  5. 2:13 Hebrew manuscripts read, “soul.”
  6. 2:17 Meaning of the Hebrew is uncertain.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Haggai%202:1-19&version=VOICE

 * * * * 
Haggai 2: 1-19 – Russian Slovo Zhizny

Будущее величие нового храма

2 В двадцать первый день седьмого месяца[a] было слово Господа через пророка Аггея:
2 – Говори с наместником Иудеи Зоровавелем, сыном Шеалтиила, первосвященником Иисусом, сыном Иоседека, и остальным народом. Спроси их: 3 «Кто из вас еще помнит этот дом в его прежней славе? Каким вы видите его сейчас? Разве он не кажется вам ничтожным?» 4 Но сейчас ободрись, Зоровавель, – возвещает Господь. – Ободрись, Иисус, сын Иоседека, первосвященник. Ободритесь, и весь народ страны, – возвещает Господь, – и трудитесь, потому что Я с вами, – возвещает Господь Сил, – 5 по завету, который Я заключил с вами, когда вы вышли из Египта. Мой Дух пребывает с вами; не бойтесь.
6 Так говорит Господь Сил:
– Вскоре Я еще раз сотрясу небеса и землю, море и сушу. 7 Я сотрясу все народы, и их сокровища придут сюда, и Я наполню этот дом славой[b], – говорит Господь Сил. – 8 Серебро и золото Мои, – возвещает Господь Сил. – 9 Слава этого дома превзойдет славу прежнего, – говорит Господь Сил, – и здесь Я дарую благоденствие, – возвещает Господь Сил.

Обличение народа

10 В двадцать четвертый день девятого месяца, во второй год правления царя Дария[c], было слово Господа к пророку Аггею:
11 – Так говорит Господь Сил: Спроси священников, что говорит Закон: 12 если кто-то несет посвященное мясо в поле одежды и прикоснется ею к хлебу, похлебке, вину, маслу или другой еде, освятится ли эта еда?
Священники ответили:
– Нет.
13 Тогда Аггей сказал:
– А если тот, кто осквернился, прикоснувшись к покойнику, коснется одной из этих вещей, тогда эта вещь осквернится?
– Да, – ответили священники, – тогда осквернится.
14 И Аггей сказал:
– Так и с этим народом, с этим родом, что предо Мной, – возвещает Господь. – Все, что они делают, и все, что они приносят там, нечисто.

Обещание благословения

15 – Вспомните недавнее прошлое, до того, как камень был положен на камень в храме Господа. 16 Когда вы приходили к копне, в которой было двадцать мер, в ней оказывалось лишь десять. Когда вы приходили к давильне, чтобы начерпать пятьдесят мер, в ней оказывалось всего двадцать. 17 Я поражал все труды ваших рук знойным ветром, плесенью и градом, но вы не обращались ко Мне, – возвещает Господь. – 18 Вспомните недавнее прошлое, начиная с сегодняшнего дня, двадцать четвертого дня девятого месяца, когда были заложены основания храма . 19 Остались ли еще семена в закромах? Ни виноградная лоза, ни инжир, ни гранат, ни маслина до сих пор не принесли плода. Но с этого дня Я благословлю вас.

Footnotes:

  1. Аггей 2:1 17 октября 520 г. до н. э.
  2. Аггей 2:7 Я наполню этот дом славой – Это обещание исполнилось в Иисусе Христе. Например, в Новом Завете (Лк. 2:27-32) рассказывается о том, как Иисуса, еще младенцем, впервые принесли в храм. Однажды, перед самой Его смертью, Иисус заявил в храме, что Он – это Живая Вода, которая может дать истинную жизнь всем тем, кто поверит в Него (Ин. 7:37-39). Это заявление о пути спасения, которое Бог предлагает всем, является еще одним исполнением данного Им обещания.
  3. Аггей 2:10 18 декабря 520 г. до н. э.

____
Epistle
Revelation 3:1-16 -- The Voice
For centuries many Jews had been scattered throughout the known world, exiled to the lands east of the Jordan River from the promised land by powerful invading nations. After Jerusalem fell in a.d. 70, even more Jews left Judea, this time crossing the Mediterranean looking for some place far from Roman cruelty. That’s why, as John writes these letters to churches in Asia Minor, he recalls some of the most infamous characters from Israel’s past—Balaam, Balak, and Jezebel. The ordeals facing John’s churches are not all that different from those Israel faced hundreds of years before. Many of the same struggles plague churches in the West to this day. The names may change, but the problems confronting God’s faithful do not.

Letter to Sardis

The One: Write down My words, and send them to the messenger of the church in Sardis. “These are the words of the One who has the seven Spirits of God, the Perfect Spirit, and the One who holds the seven stars:
“I know the things you do—you’ve claimed a reputation of life, but you are actually dead. Wake up from your death-sleep, and strengthen what remains of the life you have been given that is in danger of death. I have judged your deeds as far from complete in the sight of My God. Therefore, remember what you have received and heard; it’s time to keep these instructions and turn back from your ways.[a] If you do not wake up from this sleep, I will come in judgment. I will creep up on you like a thief—you will have no way of knowing when I will come. But there are a few in Sardis who don’t have the stain of evil works on their clothes. They will walk alongside Me in white, spotless garments because they have been proven worthy.
“The one who conquers through faithfulness even unto death will be clothed in white garments, and I will certainly not erase that person’s name from the book of life. I will acknowledge this person’s name before My Father and before His heavenly messengers.
“Let the person who is able to hear, listen to and follow what the Spirit proclaims to all the churches.”

Letter to Philadelphia

Write down My words, and send them to the messenger of the church in Philadelphia. “These are the words of the holy One, the true One, and the One who possesses the key of David, which opens the possibilities so that no one can shut them. The One who closes all options so that no one can open:
“I know your deeds. See, I have placed before you an open door, which no one can shut. I have done this because you have limited strength, yet you have obeyed My word and have not denied My name. Watch, and I will make those of the congregation of Satan—those who call themselves ‘Jews’ but are not because they lie—come before you penitent, falling at your feet. Then they will know how much I have loved you. 10 Because you have obeyed My instructions to endure and be patient, I will protect you from the time of trial which will come upon the whole earth and put everyone in it to the test. 11 I will soon return. Hold tight to what you have so that no one can take away your victor’s wreath.
12 “As for the one who conquers through faithfulness even unto death, I will plant that person as a pillar in the temple of My God, and that person will never have to leave the presence of God. Moreover, I will inscribe this person with the name of My God and the name of the city of My God, New Jerusalem—which descends out of heaven from My God—and My own new name.
God’s intention for the world is this: “I will be your God, and you will be my people.” This is fulfilled by those who are faithful to Him.
13 “Let the person who is able to hear, listen to and follow what the Spirit proclaims to all the churches.”

Letter to Laodicea

14 Write down My words, and send them to the messenger of the church in Laodicea. “These are the words of the Amen, the Faithful and True Witness, the Beginning of God’s creation:
15 “I know your works. You are neither cold with apathy nor hot with passion. It would be better if you were one or the other, but you are neither. 16 So because you are lukewarm, neither cold nor hot, I will vomit you out of My mouth.

Footnotes:

  1. 3:3 Literally, repent

 * * * * *
Revelation 3:1-16 – Russian Slovo Zhizny

Церкви в Сардах

3 – Ангелу церкви в Сардах напиши:
«Так говорит Имеющий семь духов Божьих и семь звезд:
Я знаю твои дела. О тебе говорят, будто ты жив, но ты мертв. 2 Пробудись! Укрепи то, что еще остается и находится на грани смерти, потому что Я не нахожу твои дела совершенными перед Моим Богом. 3 Вспомни, что ты получил и что слышал, подчинись и покайся. Но если ты не пробудишься, то Я приду нежданно, как вор, и ты не узнаешь, в какой час Я приду к тебе.
4 Однако у тебя в Сардах есть немного людей, которые не запятнали своей одежды. Они будут ходить со Мной в белых одеждах, потому что они достойны этого. 5 Побеждающий будет одет в белую одежду, и Я не вычеркну его имени из книги жизни[a], но признаю его перед Моим Отцом и перед Его ангелами.
6 У кого есть уши, пусть услышит, что Дух говорит церквам».

Церкви в Филадельфии

7 – Ангелу церкви в Филадельфии напиши:
«Так говорит Святой и Истинный, владеющий ключом царя Давида[b]. Он открывает – и никто не закроет, Он закрывает – и никто не откроет[c].
8 Я знаю твои дела. Смотри, вот Я открыл перед тобой дверь, которую никто не может закрыть[d]. Я знаю, что у тебя мало сил, но ты все же держался Моего слова и не отрекся от Моего Имени. 9 Тех из сатанинского собрания, кто называет себя иудеями, хотя на самом деле они вовсе не таковы, а всего лишь лжецы, Я заставлю прийти и поклониться тебе в ноги, и они узнают, что Я полюбил тебя.
10 Ты послушал Меня и проявил стойкость, поэтому и Я сохраню тебя от часа испытаний, который постигнет весь мир, чтобы испытать жителей земли. 11 Я приду скоро. Крепко держи то, что у тебя есть, чтобы никто не забрал твой венец. 12 Побеждающего Я сделаю опорой в храме Моего Бога, и он никогда его больше не покинет. Я напишу на нем Имя Моего Бога, имя города Моего Бога – нового Иерусалима, который спускается с небес от Моего Бога, – и Мое новое Имя.
13 У кого есть уши, пусть услышит, что Дух говорит церквам».

Церкви в Лаодикии

14 – Ангелу церкви в Лаодикии напиши:
«Так говорит Аминь – верный и истинный Свидетель, Источник[e] Божьего творения:
15 Я знаю твои дела. Ты ни холоден, ни горяч. О, как хотелось бы, чтобы ты был или холоден, или горяч! 16 Но ты только тепл, а не горяч и не холоден, и поэтому Я изрыгну тебя из Своего рта.

Footnotes:

  1. Откровение 3:5 Книга жизни – книга, которая будет открыта перед белым троном Бога на судном дне, и тот, чьего имени не будет в этой книге, будет брошен в огненное озеро на вечные мучения (см. Лк. 10:20; Отк. 20:11-15).
  2. Откровение 3:7 Ключ царя Давида – Иисус, Которому принадлежит вечное Царство на троне Давида (см. Ис. 9:6-7; Лк. 1:32), имеет власть впускать или не впускать людей в вечное Царство Божие.
  3. Откровение 3:7 См. Ис. 22:22.
  4. Откровение 3:8 Большинство толкователей считают, что тут говорится о доступе в Царство Христа, но некоторые думают, что здесь идет речь о возможности возвещать Радостную Весть (ср. 1 Кор. 16:9; 2 Кор. 2:12).
  5. Откровение 3:14 Букв.: «Начало».

____
Gospel

Matthew 24:1-14 -- The Voice

Jesus left the temple. As He was walking away, His disciples came up to Him and asked what He thought about the temple buildings.
Jesus: Look around you. All of it will become rubble. I tell you this: not one stone will be left standing.
Later, as Jesus was sitting on the Mount of Olives, the disciples came to Him privately.
Disciples: We don’t understand Your predictions. Tell us, when will these things happen: When will the temple be destroyed? What will be the sign that You are returning? How will we know that the end of the age is upon us?
In this, the last of the five major sermons, Jesus focuses on prophetic and apocalyptic themes of judgment and the end times. The disciples have been listening to the prophetic judgment Jesus has issued on the religious leaders. They have images of collapsing temple buildings, of prophets pursued from town to town, of floggings, and of blood-soaked garments. They can imagine themselves blood-soaked. When will this all happen, and what does it mean?
Jesus: Take care that you are not deceived. For many will come in My name claiming they are the Anointed One, and many poor souls will be taken in. You will hear of wars, and you will hear rumors of wars, but you should not panic. It is inevitable, this violent breaking apart of the sinful world, but remember, the wars are not the end. The end is still unfolding. Nations will do battle with nations, and kingdoms will fight neighboring kingdoms, and there will be famines and earthquakes. But these are not the end. These are the birth pangs, the beginning. The end is still unfolding.
They will hand you over to your enemies, who will torture you and then kill you, and you will be hated by all nations because of Me. 10 And many who have followed Me and claimed to love Me and sought God’s kingdom will turn away—they will abandon the faith and betray and hate one another. 11-12 The love that they had for one another will grow cold because few will obey the law. False prophets will appear, many will be taken in by them, and the only thing that will grow is wickedness. There will be no end to the increase of wickedness. 13 But those who do not waver from our path and do not follow those false prophets—those among you will be saved. 14 And this good news of God’s kingdom will be preached throughout the whole world, a testimony to all people and all nations. Then, beloved, the end, the consummation of all things, will come.

 * * * * *
Matthew 24:1-14 – Russian Slovo Zhizny

Иисус говорит о будущем

(Мк. 13:1-20; Лк. 21:5-24)

24 Когда Иисус выходил из храма, к Нему подошли ученики, которые хотели показать Ему здания храма.
2 – Видите все это? – спросил их Иисус. – Говорю вам истину: здесь не останется и камня на камне, все будет разрушено.

Начало бедствий

3 Когда Иисус сидел на Масличной горе, ученики подошли к Нему наедине и спросили:
– Скажи нам, когда это произойдет, и какое знамение укажет на Твое возвращение и на конец нынешнего мира?
4 Иисус ответил им:
– Смотрите, чтобы никто не обманул вас. 5 Потому что многие будут приходить под Моим Именем, говоря: «Я Христос», и многих обманут. 6 Вы услышите о войнах, настоящих и грядущих, но пусть вас это не пугает. Все это должно произойти, но это еще не конец. 7 Потому что народ поднимется на народ и царство на царство, в разных местах будет голод и землетрясения. 8 Но все это лишь начало родовых схваток[a].
9 Тогда вас будут выдавать, мучить и убивать, и все народы будут ненавидеть вас из-за Меня. 10 Многие тогда отвернутся от веры, будут предавать и ненавидеть друг друга. 11 Появится много лжепророков, которые многих обманут. 12 И от умножения зла во многих охладеет любовь, 13 но тот, кто выстоит до конца, будет спасен. 14 Радостная Весть о Царстве будет возвещена по всему миру как свидетельство для всех народов, и только тогда наступит конец.

Footnotes:

  1. От Матфея 24:8 Религиозные учители иудеев говорили о периоде ужасных страданий перед пришествием Мессии, которые они сравнивали с родовыми муками.


No comments:

Post a Comment